Dela nyhet
Ny satsning kring föreningens kommunikation
16 okt, 20:14 0 kommentarer
Vi är glada att meddela att vi nu startar arbetet med att utveckla ett nytt sätt att hantera vår kommunikation med er medlemmar och andra som är intresserade av föreningens verksamhet.
Vi vill bli bättre på att synas på ett modernt och attraktivt sätt, kombinerat med att vår lokaltidning TTELA tydligt klargjort att vår förening inte är tillräckligt intressant. Två anledningar som gör att vi nu kommer att söka nya och spännande vägar att berätta om vad som händer i föreningen.
Du har kanske noterat att vår lokaltidnings rapportering kring vår verksamhet har varit i stort sett obefintlig under hösten. På fråga har TTELA:s chefredaktör Fredrik Hofflander klargjort att de inte längre kommer att rapportera om våra vanliga matcher och resultat. Motiveringen är att referaten genererar för få klick. Chefredaktören har tydligt meddelat att det som genererar klick är bandy och i viss mån fotboll, inte traditionell bevakning av IBK Vänersborg.
Vår lokaltidning kommer inte heller att söka nyheter kring vår förening på annat sätt, utan vill istället att vi tipsar om händelser som de bedömer intressanta – något som vi upplever som deras eget arbete. Eller åtminstone bör initieras via ett nyfiket samtal.
Tråkigt såklart, men samtidigt en möjlighet för oss att tänka nytt. Vi ser därför denna satsning som en möjlighet att själva styra vår kommunikation och skapa berättelser som engagerar.
Vi har därför ställt frågan till Peter Asp, tidigare reporter och nyhetschef på TTELA, med mångårig erfarenhet inom kommunikation. Glädjande nog så kommer Peter att hjälpa oss i arbetet med att ta fram en kommunikationsplan samt också skriva regelbundna nyhetsbrev för IBK:s räkning.
Vi vill också lyfta vår närvaro på sociala medier till nästa nivå. En del av vår strategi blir att anpassa innehållet till varje kanal för att nå ut bättre och engagera fler. På Instagram, som är en snabb och visuell plattform, kommer vi att gå ifrån de långa textreferaten och istället fokusera på korta, slagkraftiga inlägg som fångar intresset. Jobba med bilder eller videos som visar matchens höjdpunkter, citat från spelare eller ledare - och personliga berättelser som skapar en koppling till våra följare.
Målet är att ge en känsla av att vara delaktig – kortare texter, mer fokus på bilder, och frågor som engagerar följarna.
Kommunikationsplanen kommer att arbetas fram under hösten och därefter drar vi förhoppningsvis igång en ny och spännande kommunikation.
För att nå ut till våra medlemmar, supportrar och även nya anhängare, behöver vi alla hjälpas åt att fånga upp och dela de nyheter som skapas. Genom att sprida innehållet i våra egna sociala medier och visa mer personligt innehåll och bakom kulisserna-moment kan vi skapa ett starkare band med intresserade i vårt område.
För att lyckas med detta behöver vi såklart material. Vi vill gärna lyfta fram era insatser!
Om ni har något ni vill dela med er av – en fin prestation, en cupseger, någon som kommit tillbaka från en skada, en minnesvärd bussresa eller något helt annat – mejla oss på nyhet@ibkvanersborg.se.
Vill du prenumerera på vårt nyhetsbrev så finns länken i menyn på vänstersidan, eller så klickar du här Nyhetsbrev
Vi ser fram emot att höra från dig - och att tillsammans skapa en starkare närvaro både på nätet och i våra kanaler.
Fredrik Mattsson, ordförande